Co zrobić, żeby młodzi ludzie chcieli korzystać z oferty biblioteki, jej przestrzeni i zasobów? Odpowiedzieć na to pytania próbowała Natalia Kościńska na szkoleniu pn. „Młodzież w bibliotece czyli jak pokazać, że czytanie jest cool!” zrealizowanym KBP w dniu 16 lutego br. z udziałem bibliotekarzy.
Uczestnicy szkolenia otrzymali szeroki wachlarz porad i pomysłów na przyciągnięcie młodych ludzi do biblioteki. „Dostęp do cyfrowych zasobów i baz danych, szybkie łącze internetowe, gniazdko z prądem i przestrzeń bez dorosłych” – to tylko kilka elementów, które są ważne dla pokolenia Z i Alfa we współczesnej bibliotece. Ale obok przyjaznej przestrzeni, w której młodzi ludzie mogliby czuć się swobodnie, możemy różnymi sposobami zachęcać ich do sięgnięcia po książkę. Musimy zadać sobie pytanie: jaką literaturę czyta młodzież i czy mamy ją w swoich zbiorach?
„Tematy, które są dla nich ważne i aktualne na tym etapie życia; historie pobudzające emocje; bohater, który jest pod jakimś względem podobny do czytelnika; tematyka zgodna z zainteresowaniami młodego człowieka; odniesienia do popkultury, aktualnych wydarzeń, wiarygodny język; książka została zekranizowana – znam tych bohaterów i czuję z nimi więź; rówieśnicy to czytają…” – tak w skrócie można scharakteryzować literaturę, po którą chce sięgać młodzież. To właśnie powieści z nurtu Young Adult skierowane do tzw. „młodych dorosłych”, czyli osób w wieku 12-18 lat, cieszą się największą popularnością i muszą się znaleźć w ofercie współczesnej biblioteki, jeśli chcemy mieć młodych ludzi wśród swoich czytelników.
A jak zachęcić nieczytających do czytania? „Zacząć od zainteresowań młodego człowieka…” – mówiła N. Kościńska, bo np. droga od gry lub filmu do książki wcale nie jest taka długa.
I jeśli ktoś ogląda seriale to warto podsunąć takiej osoby książkę inspirowaną takim filmem. Ważne, abyśmy znali zainteresowania młodych osób czyli byli obecni w mediach, w których młodzi ludzie funkcjonują jak Tik Tok czy Instagram.
Sposobem na odczarowanie „nudnych” lektur, mogą być również angażujące młodzież gry mobilne, przygotowane w oparciu o klasykę i pokazanie tych tekstów w zupełnie nowej odsłonie. Przykładem takich gier są m.in. terenowa gra mobilna pn. „Baczyński w Rosnowie” czy „Balladyna 2.0”.
Pomysłem na pokazanie młodym ludziom, że czytanie jest „cool” mogą być także spotkania w bibliotece z ich idolami, blogerami, osobami które znają z sieci i pokazanie, że oni też czytają.
Real-time marketing czyli reagowanie na zjawiska nas otaczające oraz real-time merchandising – eksponowanie oferty związanej z tym, co jest aktualne na czasie – to strategie marketingowe, które umiejętnie zastosowane w odniesieniu do młodego czytelnika i NIEczytelnika, mogą przynieść wiele korzyści w relacji młodzież – biblioteka – bibliotekarz, co na licznych przykładach pokazała prowadząca szkolenie.
Wykład został zrealizowane przez „Good Books - innowacje w kulturze i edukacji" - https://goodbooks.pl/
Szkolenie odbyło się w ramach projektu „Biblioteka – miejsce spotkań twórczych!” w programie BLISKO (2022-2023), dofinansowanym ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025, Kierunek interwencji 4.1.