Tegoroczne ferie zimowe nie były ani białe, ani mroźne, ani w żaden sposób zimowe… przynajmniej w mieście. Z tego powodu w Oddziale dla Dzieci można było spędzić feryjny czas nie mając pogody za konkurencję. W tym roku poświęciliśmy pełne dwa tygodnie na zabawę z komiksem. Uczestnicy zajęć mogli bardzo szczegółowo poznać ten rodzaj tekstu literackiego. Część teoretyczna zajęć została połączona z warsztatami plastycznymi oraz z elementami grywalizacyjnymi.
Multimedialne prezentacje pozwoliły w atrakcyjny sposób przekazać podstawowe informacje o komiksie. Dzieci dowiedziały się czym jest komiks, poznały historię i rozwój komiksu na przestrzeni lat na świecie i w Polsce: jak powstaje, jak jest zbudowany, jakie są jego rodzaje, jak ważną mogą mieć (poza rozrywkową) wartość edukacyjną. Poznały tytuły pierwszych polskich serii komiksów tj. Tytus, Romek i A`Tomek, Kajko i Kokosz czy Kapitan Żbik. Dowiedziały się czym jest komiks internetowy oraz manga. Mogły aktywnie uczestniczyć w tworzeniu komiksu tworząc storyboard czyli scenopis obrazkowy. Aby to zrobić musiały poznać wszystkie elementy składowe takiego scenopisu i zasady, według których powstaje: pomysł na historię i bohaterów, przedstawienie najważniejszych momentów akcji, narrację (tekst w dymkach), zaznaczenie ruchu (wyrazy dźwiękonaśladowcze), kadrowanie, poprawianie i wreszcie złożenie w całość poszczególnych scenek.
W komiksową przestrzeń włączyliśmy pewne elementy grywalizacji. Gameroomy, w których uczestnicy zajęć brali udział to doskonała alternatywa dla gier online. Taki rodzaj rozrywki umysłowej aktywizuje wszystkich uczestników gry. Zespoły kilkuosobowe muszą osiągnąć cel, którym zazwyczaj jest znalezienie odpowiedzi na konkretne pytanie. Cel osiąga się dzięki poprawnemu wykonaniu poszczególnych zadań z listy. Kolejność ich wykonywania jest bardzo ważna, gdyż każdy kolejny punkt to wskazówka do następnego zadania. I tak na przykład zadaniem uczestników było odnalezienie wiklinowego kosza, w którym ukryte były komiksowe dymki. Aby do niego dotrzeć należało kolejno: rozwiązać rebus, odnaleźć odpowiednią półkę i książkę, w której ukryta była kolejna wskazówka (liczba liter z rebusowego hasła wskazywała półkę i książkę), podać liczbę beczek ukrytą na komiksowej karcie schowanej w książce, znaleźć odpowiednią półkę na regale-drzewku, pod którą ukryte było następne zadanie, znaleźć stolik ze wskazówką gdzie szukać kosza. Proste? Niby tak, ale to nie takie oczywiste. Przebieg gry w dużej mierze zależy od współpracy w grupie i od zaangażowania wszystkich graczy. Uczestnicy gameroomu wzięli udział w kilku takich grach. Każda z nich wymagała innych umiejętności tj. rozwiązywania rebusów, wykreślanek, rozsypanek, odczytywania kodów QR. Prawidłowe wykonanie każdego kroku dawało dzieciom wiele satysfakcji z dobrze wykonanego zadania.
Zakończeniem pierwszego tygodnia ferii były warsztaty gier bitewnych zorganizowane przy współpracy z grupą Manufaktura86. Skupieni wokół niej pasjonaci wielkoformatowych gier przestrzennych razem z uczestnikami zajęć mogli rozegrać potyczki na wielkoformatowych, przestrzennych planszach. Mieli do dyspozycji figurki wojsk amerykańskich, japońskich, niemieckich i rosyjskich, pole bitwy czyli otwarty obszar gry z zaznaczonymi w formie modeli przestrzennych budynkami, zielenią, rampami itp., oraz miarki i znaczniki potrzebne do mierzenia odległości ruchu czy ataków dystansowych i wyznaczania obszarów działań. Warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem i będą kontynuowane jako stały cykl zajęć.
W drugim tygodniu ferii uczestnicy zajęć mieli za zadanie przygotować wielkowymiarową grę planszową opartą na przygodach komiksowych bohaterów - Asterixa i Obelixa. Powstały zasady i elementy graficzne potrzebne do rozgrywek (pionki, pola, tzw. pomagajki, przeszkadzajki). Gra została wykonana samodzielnie przez uczestników zajęć. Jest oparta na prostym schemacie poruszania się po wyznaczonych polach pionkami. Zasady zostały opracowane tak, aby rozgrywka mogła trwać jak najdłużej. Na planszy znajdują się więc pola, które np. cofają gracza o kilka pól, prowadzą z powrotem na start, wymagają wykonania jakiegoś zadania czy podania odpowiedzi na pytanie. Przygotowanie gry zajęło dzieciom kilka dni a same rozgrywki były bardzo emocjonujące.
Na zakończenie ferii dzieci mogły obejrzeć przedstawienie teatru KRAK-ART z Krakowa pt. „O Popielu i myszach” oraz wziąć udział w projekcji filmu pełnometrażowego „Asterix i Obelix w służbie Jej Królewskiej Mości”.
Dziękujemy wszystkim za udział w Komiksroomie. Mamy nadzieję, że skutecznie przegoniliśmy nudę a informacje zdobyte w czasie zajęć okażą się przydatne.
Elżbieta Staroń