Czym jest autyzm? Dlaczego wokół niego narosło tak dużo stereotypów? Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci w spektrum autyzmu? Jak wspierać siebie jako rodzica? Między innymi nad tymi zagadnieniami zastanawiały się uczestniczki spotkań i warsztatów, które odbyły się w maju br. w Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej w ramach inicjatywy oddolnej “Spektrum Mocy”.
Podczas spotkania z Moniką Szubrycht - autorką książki “Autyzm. Bliski daleki świat” - uczestniczki poznały historię bohaterów książki, zarówno osób w spektrum autyzmu, jak i ich bliskich. Autorka przybliżyła również historię Farmy Życia (https://farma.org.pl/farma-zycia/) - wyjątkowego, bo jedynego w Polsce ośrodka dla dorosłych niesamodzielnych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, świadczącym nie tylko usługi rehabilitacyjne w trybie dziennym, ale także całodobowe usługi bytowo-opiekuńcze.
Warsztat “Moje dziecko jest niegrzeczne! O przyczynach zachowań trudnych u dzieci oraz strategiach radzenia sobie z nimi” - prowadzony przez psycholog Ewę Szajnicką z Niepublicznego Przedszkola Integracyjnego „Planeta 21” oraz Fundacji 21 w Krośnie - był okazją do poznania konkretnych strategii radzenia sobie np. z agresją, autoagresją, napadami złości, czy uciążliwymi schematami.
Z kolei pierwsze spotkanie grupy wsparcia dla rodziców dzieci w spektrum autyzmu - prowadzonej przez psycholog Annę Wójcik z Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego we Frysztaku - pozwoliło na stworzenie sieci wsparcia, wymianę informacji między rodzicami i było okazją do nauki radzenia sobie z rodzicielskim stresem.
W ramach inicjatywy odbył się również warsztat dla dzieci - “Zabawy rozwijające zmysły”.
Spotkania i warsztaty odbyły się w ramach projektu pn. "Spektrum Mocy", który uzyskał dofinansowanie w konkursie Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej na realizację inicjatyw oddolnych w ramach projektu „Biblioteka – miejsce spotkań twórczych!” w programie BLISKO (2022-2023), dofinansowanym ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025, Kierunek interwencji 4.1.