Na to pytanie próbował odpowiedzieć uczniom Michał Rusinek, który 10 października br. odwiedził, po raz kolejny, Krośnieńską Bibliotekę Publiczną. Spotkał się w Czytelni i na Filii nr 4 z uczniami klasy czwartej i piątej z krośnieńskich szkół.
Michał Rusinek urodził się w Krakowie. Nadal tam mieszka i pracuje. Jest wykładowcą na Uniwersytecie Jagiellońskim, wykłada teorię literatury, teorię przekładu i creative writing. Przez wiele lat był sekretarzem polskiej noblistki - Wisławy Szymborskiej, a teraz prowadzi Fundację jej imienia.
Nasz gość przyjechał do Krosna z założeniem, że przybliży młodzieży krośnieńskiej zagadnienie wiersza i jego budowę. Potraktował uczniów jak swoich studentów. Wspólnie z nimi doszedł do wniosku, że wiersz potrzebuje rytmu i rymu oraz musi być zapisany w formie wersów. Według dawnych legend, wiersze powstawały już w starożytnej Grecji, bo ludzie chcieli za ich pomocą naśladować rytm fal. Michał Rusinek zwracał uwagę uczniom, jak ważny jest akcent w wierszu, wytłumaczył im, czym różnią się rymy żeńskie i męskie.
Przy okazji spotkania dużo opowiadał też o Krakowie, charakterystycznych miejscach i postaciach. Podczas czytania swoich utworów z tomiku „Wierszy rodzinnych” opowiadał o swojej rodzinie, bowiem wiele sytuacji opisanych w jego wierszach ma charakter autobiograficzny.
Czytając swoje wiersze Michał Rusinek uczył młodzież, jak tworzy się rymy w wierszu i jak należy dobierać właściwe słowa, przy okazji dobrze je akcentując.
Drugą część spotkania Michał Rusinek poświęcił swoim opowiadaniom, angażując dzieci do uzupełniania ich wymyślonymi przez siebie przymiotnikami, których efektem była zabawna historia.
Na koniec spotkania pisarz odpowiadał na pytania uczestników spotkania.
W wydarzeniu uczestniczyła młodzież ze Szkoły Podstawowej nr 15 i 3. Spotkanie obyło się w ramach projektu „Biblioteka - miejsce spotkań twórczych!”, w konkursie BLISKO (2022-2023), na który Krośnieńska Biblioteka Publiczna otrzymała dofinansowanie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025.