28 marca br. w Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej odbyły się warsztaty dla bibliotekarzy z Krosna i powiatu krośnieńskiego ph. „Pokolenie „Z" w bibliotece – metody pracy, organizacja przestrzeni, budowanie oferty dla nowych pokoleń”.
Prowadziła je Alina Łysak – pedagog i kulturoznawca, związana zawodowo z Miejską Biblioteką Publiczną we Wrocławiu.
Prowadząca spotkanie podzieliła się z uczestnikami szkolenia swoją olbrzymią wiedzą na temat pokolenia „Z”, czyli osób urodzonych po 2000 r. Przede wszystkim zwracała uwagę na przeszkody w komunikacji, a za najważniejsze uznała stereotypy, stygmatyzację i regułę samospełniającego się proroctwa. Uczestnicy warsztatów mieli okazję przećwiczyć reakcje na zachowania i wypowiedzi nastolatków, co pozwoliło im budować komunikaty oparte na empatii. Alina Łysak przestrzegała bowiem przed relacją bibliotekarz – nastolatek opartą na regule kontaktu grupy dominującej (dorośli) z grupą mniejszościową (młodzież). Młodzi ludzie tylko wtedy będą postrzegać bibliotekę jako miejsce przyjazne, gdy znajdą w niej osoby, które są partnerami a nie krytykami i moralizatorami.
W budowaniu oferty dla młodzieży równie ważne jest zrozumienie, że pokolenie „Z” wychowuje się w zupełnie innym świecie niż np. ich rodzice. Przede wszystkim młodzi ludzie to tzw. „cyfrowi tubylcy”, dlatego oferowanie im postów video, streamingu czy komunikacji na czacie to już nie nowatorskie rozwiązania, ale konieczność. Podobnie jak responsywna strona www. Ale trzeba też pamiętać o wydzieleniu w bibliotece przyjaznej dla młodzieży przestrzeni, służącej nie tylko nauce, ale i relaksowi.
Alina Łysak podkreślała, że twierdzenie, że młodzież nie czyta to raczej stereotyp niż fakt. Zmienił się jedynie sposób czytania (raczej na smartfonie i tablecie niż w formie tradycyjnej). Warto też dostrzec, że kontakt z literaturą nie ogranicza się już tylko do kontaktu z tekstem. Został rozszerzony np. o gry planszowe i komputerowe oparte na powieściach (np. „Wiedźmin”, „Gra o tron”, „Pan Lodowego Ogrodu”). Młodzież chętnie tworzy też fanfiki i recenzje książek umieszczane na blogach. Dobrym rozwiązaniem wydaje się więc być przygotowanie gier bibliotecznych opartych na książkach i zachęcanie do rozwijania własnej twórczości, np. poprzez warsztaty dla nastolatków.
Uczestnicy szkolenia mieli okazję poznać dobre praktyki bibliotek, m.in. z Wrocławia, Gdańska, Kędzierzyna Koźla, Jasła. Zaproponowano im organizowanie w bibliotekach maratonów czytelniczych, wymiany książek młodzieżowych, kina „w ciemno”, randki w ciemno z książką a nawet bingo literackiego. Wiele z tych pomysłów jest już realizowanych w bibliotekach powiatu krośnieńskiego i KBP. Jednak udział w warsztatach na pewno pozwoli rozszerzyć ofertę skierowaną do młodzieży.
Szkolenie, pierwsze z cyklu „Biblioteka inspiruje!”, zostało dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z programu „Partnerstwo dla książki”.
MJ