"Wdowa lat średnich ciemna blondynka, przystojna dobrej tuszy, inteligentna, wyjdzie za mąż za człowieka poważnego i zamożnego, może być emeryt". To ogłoszenie z czasopisma „Flirt Salonowy” z 20 stycznia 1911 r. Aby je znaleźć, nie trzeba było przeszukiwać archiwów bibliotek albo Internetu, wystarczyło wejść na stronę https://polona.pl.
O tym, jak w pełni wykorzystywać możliwości, jakie daje POLONA na warsztatach ph. „Biblioteka cyfrowa POLONA jako narzędzie w edukacji”, które odbyły się 8 listopada 2018 r. w Filii nr 6 – Centrum Multimedialnym KBP mówiła Barbara Maria Morawiec - autorka książek i artykułów na temat blogosfery bibliotecznej, bibliotek cyfrowych i nowych technologii w bibliotekach, redaktor naczelna strony Lustro Biblioteki oraz czasopisma „Biblioteka Publiczna”, a także pracownik Biblioteki Narodowej, odpowiedzialna m.in. za wdrożenie projektu „e-usługa OMNIS”.
Uczestnicy warsztatów – bibliotekarze Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej oraz bibliotek gminnych powiatu krośnieńskiego mieli możliwość poszerzenia wiedzy teoretycznej o bibliotece cyfrowej POLONA, m.in. poprzez rozwiązanie quizu, zawierającego pytania np. o rok powstania POLONY, ilość kolekcji cyfrowych, ilość skanów, które rocznie trafiają do serwisu. Jednak warsztaty miały głównie charakter praktyczny. Barbara Morawiec zachęcała do eksplorowania POLONY, wyszukiwania dokumentów w różnych typach zasobów, stosowanie filtrów i wyszukiwania zaawansowanego, dzięki któremu można doprecyzować zapytanie np. o datę publikacji, słowa kluczowe bądź zażądać wyświetlania tylko obiektów, które posiadają warstwę tekstową (OCR). Większość dokumentów w POLONIE jest udostępniana na zasadach domeny publicznej - można je pobierać, drukować, kopiować i przetwarzać bez konieczności logowania się. Warto jednak założyć konto w serwisie, by korzystać z dodatkowych możliwości: tworzenia własnych kolekcji, dodawania notatek i zakładek itp. Różnorodność zbiorów biblioteki cyfrowej oraz doskonała jakość skanów zachęcają do wyszukiwania unikatowych dokumentów, np. ogłoszeń drobnych albo reklam w czasopismach, kart pocztowych, plakatów, przepisów kulinarnych. Można też oglądać w dużym powiększeniu ilustracje, znajdując takie perełki, jak tajemnicze postacie w miniaturach Psałterza floriańskiego, przypominające bohaterów popkultury: czarodzieja Gandalfa Szarego albo mistrza Yodę. Oprócz przeglądania POLONY warto również czytać blog poświęcony zbiorom tej biblioteki.
Barbara Morawiec zachęcała też do korzystania z aplikacji POLONA Typo, pozwalającej na tworzenie napisów, haseł itp. z czcionek „wyciętych” z książek zebranych w POLONIE.
Bogactwo obiektów zdigitalizowanych w bibliotece cyfrowej oraz różne możliwości ich wykorzystania, nasuwa wiele pomysłów na włączenie POLONY w działania edukacyjne podejmowane przez biblioteki. Niewątpliwie bibliotekarze biorący udział w szkoleniu wcielą te pomysły w życie.
Warsztaty zostały zorganizowane w ramach projektu „Biblioteka – przestrzeń działań twórczych”, przy dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach Programu „Partnerstwo dla Książki”.