Jak będą wyglądały biblioteki za kilkanaście lat? Czy nowe technologie zdominują tradycyjne książki? I czy możliwe jest harmonijne powiązanie nowoczesności i tradycji w bibliotekach? Między innymi na te pytania szukali odpowiedzi bibliotekarze biorący udział w szkoleniu „Elektroniczne „zabawki” edukacyjne w bibliotece – po co i dla kogo?”. Warsztaty, które odbyły się w Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej w piątek 30 listopada prowadziła Agnieszka Koszowska – związana z FRSI redaktorka serwisu www.biblioteki.org zajmująca się m.in. koordynowaniem projektów popularyzujących naukę kodowania.
Agnieszka Koszowska dzieliła się z uczestnikami warsztatów swoją wiedzą i doświadczeniami odnośnie tworzenia w bibliotekach przestrzeni typu makerspace, które z powodzeniem funkcjonują w bibliotekach zachodnich. Mówiła również o znaczeniu, jakie w nauce programowania odgrywają roboty edukacyjne. Zachęcała do rozszerzenia oferty bibliotek o lekcje kodowania dla dzieci i młodzieży i przedstawiała szeroki wachlarz możliwości, jakie daje bibliotekom posiadanie robotów, np. Photona, mBota, Dasha i Ozobota. Bibliotekarze dowiedzieli się, na co zwrócić uwagę rozważając zakup robota – oprócz ceny również na sposób sterowania, konieczność zakupu dodatkowych akcesoriów, dostępność materiałów edukacyjnych związanych z danym typem robota.
Agnieszka Koszowska przedstawiła również korzyści z posiadania w bibliotece drukarki 3D. Omówiła sposób działania tego typu urządzenia oraz możliwości wykorzystania go w działalności edukacyjnej, jaką prowadzą biblioteki. Niewątpliwie, drukarki 3D podobnie jak interaktywne podłogi uatrakcyjniają ofertę biblioteki i sprawiają, że jawi się ona jako miejsce nowoczesne. Trzeba przy tym zaznaczyć, że jakkolwiek wydaje się, że oferta ta jest przeznaczona głównie dla młodych użytkowników, również seniorów można zainteresować np. nauką kodowania.
Warsztaty zostały zorganizowane w ramach projektu „Biblioteka – przestrzeń działań twórczych” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach Programu „Partnerstwo dla Książki”. /mj/