Każdy bibliotekarz zdaje sobie sprawę z konieczności publikowania angażujących użytkowników treści na stronach internetowych i w mediach społecznościowych bibliotek. Jednak aby odnieść sukces na tym polu, trzeba wiedzieć nie tylko o czym chcemy informować, ale i do kogo kierujemy nasz przekaz, gdzie go publikujemy i w jakiej formie. Tego m.in. dotyczyło webinarium skierowane do bibliotekarzy z Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej i bibliotek gminnych powiatu krośnieńskiego – „Biblioteka w zmieniających się mediach społecznościowych”, które odbyło się 27 maja br.
Prowadziła je Gabriela Kwarta – specjalistka we wdrażaniu biznesowych praktyk marketingu w sektorze kultury. Szkolenie dla bibliotekarzy zostało zrealizowane przez „Good Books - innowacje w kulturze i edukacji" - https://goodbooks.pl/
Facebook, Instagram, YouTube, TikTok i Pinterest – bibliotekarze biorący udział w szkoleniu dowiedzieli się, jak różnicować posty zamieszczane na tych stronach ze względu na różne typy odbiorców poszczególnych platform. Dowiedzieli się również, jak wprowadzając drobne zmiany w publikowaniu treści, zwiększyć zaangażowanie odbiorców. Okazuje się, że do postów wystarczy dodać przycisk wzywający do działania, poprosić o wypełnienie ankiety, pobranie aplikacji, zaprosić do udziału w wydarzeniu czy do dołączenia do grupy.
Gabriela Kwarta zwracała również uwagę na coraz większą popularność wszelkiego typu filmów zamieszczanych w mediach społecznościowych. Nawet jeżeli biblioteki nie mają własnych kont w serwisach typu YouTube warto, by prowadziły relacje na swoich kanałach na Facebooku czy Instagramie. A może zdecydują się na założenie swojego konta na TikToku? Ta aplikacja w 2020 roku stała się najpopularniejszą na świecie a ilość jej pobrań przekroczyła 2 miliardy! Może więc wśród użytkowników TikToka kryją się nowi odbiorcy treści publikowanych przez biblioteki, potencjalni użytkownicy i czytelnicy – warto ich tam poszukać.
Korzystając z tak wielu możliwych kanałów komunikacji z czytelnikami warto też nieustająco szukać inspiracji, np. na Pintereście.
Jednak cokolwiek i gdziekolwiek byśmy nie publikowali, zawsze warto pamiętać o czterech żelaznych zasadach zamieszczania postów w mediach społecznościowych: publikuj regularnie, nie za często; twórz kreatywny, oryginalny kontent; utrzymuj spójny charakter publikowanych treści; wchodź w interakcję z odbiorcami. To przepis na sukces, którym z bibliotekarzami podzieliła się Gabriela Kwarta.
Szkolenie odbyło się w ramach projektu „Biblioteka przyszłości = kreatywni bibliotekarze!” dofinansowanego z Programu Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu „Partnerstwo dla książki”.