„Kreatywność – to postawa twórcza; zdolność tworzenia czegoś nowego, proces umysłowy dzięki któremu powstają nowe pomysły, idee, koncepcje, skojarzenia…”. A jak tą kreatywność rozwijać u dzieci i młodzieży, wykorzystując książki? Odpowiedź na to pytanie usłyszeli bibliotekarze, którzy wzięli udział w szkoleniu w dniu 3 września br. zorganizowanym w Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej. Warsztat, który miał głównie wymiar praktyczny, prowadziła dr Wanda Matras-Mastalerz - adiunkt w Instytucie Nauk o Informacji Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa, Prezes Zarządu Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego we Wrocławiu, kierownik Zespołu ds. Badań nad Książką w ramach Ośrodka Badań nad Mediami UP w Krakowie, kierownik kursów z zakresu biblioterapii i bajkoterapii. Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych i popularnonaukowych z zakresu terapeutycznej funkcji książki, biblioterapii, pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, technik pracy umysłowej oraz edukacji medialnej i czytelniczej. Certyfikowany trener stymulacji pamięci i rozwoju intelektu, współpracownik Uniwersytetu Dzieci i Rodziców przy UP w Krakowie oraz kilkunastu małopolskich Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
Wiedza i doświadczenie, którymi podzieliła się trenerka niewątpliwie pozwolą bibliotekarzom prowadzącym zajęcia z dziećmi i młodzieżą na wzbogacenie oferty zajęć kierowanej do tych grup użytkowników. Kilkadziesiąt książek zaprezentowanych podczas szkolenia, dostosowanych do różnych okresów rozwoju młodego człowieka, to nieocenione źródło informacji o możliwościach rozwijania kreatywności, przedsiębiorczości i innowacyjności u dzieci i młodzieży.
Bo to „literatura stwarza przestrzeń do dialogu z samym sobą i z drugim człowiekiem”!
Szkolenie odbyło się w ramach projektu „Biblioteka przyszłości = kreatywni bibliotekarze!” dofinansowanego z Programu Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu „Partnerstwo dla książki” z Funduszu Promocji Kultury.