Jak twórczo pracować z książką i jak wykorzystywać książki do „zadań specjalnych” w codziennej pracy w bibliotece – to główny temat szkolenia, które odbyło się w dniu 5 czerwca 2024 r. w Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej ph. „Książka na 30 sposobów czyli jak stymulować wyobraźnię czytelników”.
Warsztat z udziałem pracowników KBP oraz bibliotekarzy z samorządowych bibliotek publicznych z powiatu krośnieńskiego – z gmin Dukla, Krościenko Wyżne, Miejsce Piastowe i Wojaszówka, prowadził Sławomir Waśniewski – założyciel Akademii Kreatywnej Edukacji w Łodzi; pedagog, oligofrenopedagog, arteterapeuta; wykładowca, trener kreatywności i innowacyjności, animator działań twórczych, trener biznesu, coach ICC i moderator master class metody projektowania Design Thinking, posiadający wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć i warsztatów edukacyjnych, kulturalnych i artystycznych dla dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów.
Szkolenie miało przede wszystkim wymiar praktyczny. Uczestnicy poznali kilkadziesiąt książek i sposoby na ich kreatywne wykorzystanie do prowadzenia zajęć zarówno z dziećmi, jak i dorosłymi.
„Czytelnicy w każdym wieku powinni mieć dostęp (z własnej inicjatywy, dzięki stworzonym warunkom, np. w bibliotece, w księgarni, w kawiarni z biblioteczką) do książek różnego typu, a tym samym książek pełniących rozmaite funkcje…” - mówił S. Waśniewski prezentując bogatą bibliotekę takich książek, w tym picturebooki, komiksy, książki z ilustracjami 3D, książki ze złudzeniami optycznymi, książki z interaktywnymi ilustracjami, książki przestrzenne, zawierające ruchome lub rozkładane elementy (okienka, klapki, odsłaniane przekroje np. pojazdów), książki aktywizujące i interaktywne, np. playbooki – książki z „próbkami” faktur, puzzlami, magnesami, pojazdami, szablonami do rysowania, grami (np. planszowymi), książki wydające dźwięki i in.
Te „książki inne niż inne”, których „inność” przejawia się np. w formie, treści, tematyce, zastosowaniu to na przykład „książki myślące” Iwony Chmielewskiej, książki kreatywne – wspierające myślenie, tworzenie i doświadczanie (łamigłówki, twórcze rysowanie, tworzenie opowiadań, poszukiwanie szczegółów), np. „Mali opowiadacze”, „Bazgrołki”, „Przygody Ważki Grażki”, seria „Mamoko”, „Wyprawa po skarb”, „Detektyw Pierre w labiryncie”, „Co było potem?”, „Wytwórniki” itp.
Bibliotekarze nie tylko mogli zapoznać się z omawianymi książkami, ale przede wszystkim zaprezentowali swoje pomysły na aktywną i twórczą pracę z wybranymi tytułami.
Szkolenie odbyło się w ramach projektu „Biblioteka(rz) = rozwój, dialog, kreatywność”, który krośnieńska biblioteka realizuje przy dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, z programu „Partnerstwo dla książki”.