W Saloniku Artystycznym Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej prezentowane są prace krośnianki Natalii Krzywdy. Otwarcie wystawy odbyło się 12 grudnia 2018 roku, ekspozycja czynna będzie do 9 lutego 2019 roku.
Natalia Krzywda urodziła się w 1994 roku w Krośnie. W 2018 roku uzyskała dyplom magisterski z wyróżnieniem w Pracowni Rysunku pod kierunkiem prof. zw. dra hab. Stanisława Góreckiego, prof. UR Marleny Makiel-Hędrzak oraz prof. UR dr hab. Renaty Szyszlak na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego. Nominowana do Nagrody im. Jerzego Panka. Zdobyła pierwszą nagrodę w kategorii rysunek w konkursie „Do kwartału” w 2018 roku. Dwukrotna stypendystka rektora dla najlepszych studentów za wybitne osiągnięcia w roku akademickim 2016/17 oraz 2017/18. Brała udział w VI-th international Algimantas Švėgžda drawing contest exhibition „DRAWING 2017”. Autorka ilustracji „Wygnaniec” do „Legend rzeszowskich” (wybór Marek Czarnota, OFICYNA WYDAWNICZA ZIMOWIT, 2017). Artystka współpracuje z DAgArt Galerie od 2017 roku.
W Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej artystka prezentuje blisko 20 prac malarskich, o których Stanisław Wójtowicz w szkicu „Kalendarium rzeczywistości przeżytej. Wystawa malarstwa Natalii Krzywdy” pisze m.in.:
Odtwarzanie natury – do tej roli sztuki przyzwyczaiły nas wieki jej historii i dzieła mistrzów. Prawdopodobnie dlatego Platon najchętniej umieściłby artystów w ostatnim kręgu piekieł, bo – jego zdaniem – mimetyczne przedstawianie rzeczywistości całkowicie rozmija się z prawdą: ideę stołu najpierw zbezcześcił stolarz, a następnie – malarz. W nurcie malarstwa, którego twórcy zerwali z odtwarzaniem świata realnego na rzecz rzeczywistości zbliżonej do idei, rzeczywistości prawdziwej, bo pochodzącej z nich samych, mieści się ekspozycja twórczości Natalii Krzywdy, prezentowana obecnie w Saloniku Artystycznym Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej.
Obrazy, które na nią trafiły, tworzą jednolitą grupę. Łączy je minimalistyczna kolorystyka utrzymana w różnych odcieniach szarości z akcentami czerni i bieli oraz odrzucenie jednoznacznego przedmiotu. W odróżnieniu od obrazów realistycznych, w których główny temat jest łatwy do uchwycenia, są one mniej oczywiste i określone, co nie znaczy mniej intuicyjne. Przemyślany sposób ich malowania budzi wyraziste odczucia.
Wystawę prac Natalii Krzywdy otworzyła Bogusława Bęben, Dyrektor Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej w Krośnie. Obecna była też prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego Marlena Makiel-Hędrzak. W wernisażu uczestniczyli także krośnieńscy artyści i poeci oraz miłośnicy sztuki, m.in. Krystyna Kulman, Elżbieta Brynecka, Zdzisław Gil i Tomasz Świątek.
Joanna Łach