10 stycznia 2023 r. w Saloniku Artystycznym Krośnieńskiej Biblioteki Publicznej odbyło się kolejne spotkanie Dyskusyjnego Klubu Seniora. Tematem było życie i malarstwo Bernarda Bellotta zwanego Canalettem młodszym. Członkowie klubu z zainteresowaniem obejrzeli prezentację multimedialną poświęconą słynnemu artyście.
Włoski malarz, żyjący w latach 1721 -1780, był autorem wielu wedut (pejzaży miejskich) i fantazji architektonicznych. Urodził się w Wenecji, w rodzinie od pokoleń związanej ze sztuką malarską – jego wujem był Antonio Canal, który upowszechnił typ weneckiej weduty. Podobnie jak wuj, Bellotto malował początkowo widoki Wenecji. Później zwiedził Weronę, Turyn, Florencję oraz Rzym i na swoich obrazach zaczął przedstawiać widoki tych miast. Jego artystyczne życie związane było z wieloma europejskimi ośrodkami miejskimi. W Dreźnie był nadwornym malarzem króla Augusta III, w Wiedniu pracował dla cesarzowej Marii Teresy. Był także profesorem drezdeńskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Ogólnie panująca sytuacja polityczna i problemy finansowe zmusiły Bellotta w 1766 r. do opuszczenia Drezna. Postanowił wraz z synem wyjechać do Petersburga, na dwór carycy Katarzyny II. Przebywając podczas podróży w Warszawie, przyjął propozycję króla Stanisława Augusta i jako jego nadworny malarz pozostał w Polsce do końca życia, znacząco wpływając na rozwój malarstwa polskiego.
Canaletto pozostawił po sobie wiele wybitnych obrazów, ale za najważniejsze uważany jest cykl widoków Warszawy powstałych w latach 1767-1780. Dzieła Canaletta realistycznie ukazują barwne oblicze stolicy z czasów stanisławowskich, np. „Widok Warszawy z tarasu Zamku Królewskiego”, „Ulica Miodowa” czy słynna „Elekcja Stanisława Augusta”.
Warszawskie obrazy artysty są zarówno wielkimi dziełami sztuki, jak i źródłami historycznymi. Znacznie pomogły architektom pracującym nad odbudową stolicy po II wojnie światowej. Dzięki nim udało się wskrzesić niejedną piękną budowlę dawnej Warszawy w jej pierwotnym kształcie.
/AZ/